سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

91/2/19
10:58 ص

علاقه ها را باید ابراز کرد

25 عن ابى عبداللّه علیه‏السلام: اِذا اَحْبَبْتَ رَجُلاً فَاَخْبِرْهُ بِذلِکَ فَاِنَّـهُ اَثْبَتُ لِلْمَـوَدَّةِ بَیْنَکُما

امام صادق علیه‏السلام فرمود: هرگاه کسى را دوست داشتى به او خبر بده، چرا که این کار، دوستى میان شما را استوارتر مـى‏سازد   .

اصول کافى، ج 2، ص 644  .

 

خواب های فقر آور

عَنْ أمیرِالْمُؤْمِنینَ علیه‏السلام: اَلنـَّومُ بَیْنَ الْعِشـائیْنِ یُورِثُ الْفـَقْرَ، وَ النَّوْمُ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ یُورِثُ الْفَقْرَ

امیرالمؤمنین علیه‏السلام فرمود: خواب بین مغرب و عشاء باعث فقر مى‏شود، و خواب قبل از طلوع آفتاب نیز تنگدستى را به دنبال مى‏آورد  .

بحارالانوار 76: 184 ح 2

 

با این همه طلبکار چه باید کرد؟

قیلَ لِعَلىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیهماالسلام: کَیْفَ اَصْبَحتَ یا ابْنَ رَسُولِ اللّهِ؟ قالَ: اَصْبَحْتُ مَطْلُوبا بِثَمانِ خِصالٍ  : اَللّهُ تَعالى یَطْلُبُنى بِالْفَرائِضِ، وَ النَّبِىُ صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهبِالسُنَّةِ وَالْعَیالُ بِالْقُوتِ، والنَّفْسُ بِالشَهْوَةِ، وَالشَّیْطانُ باِلْمَعْصیَةِ، وَ الْحافِظانِ بِصِدْقِ الْعَمَلِ، وَ مَلَکُ الْمَوْتِ بِالرُّوحِ، وَ الْقَبْرُ بِالْجَسَدِ، فَأَنَا بَیْنَ هذِهِ الْخِصالِ مَطْلُوبٌ  .

امام سجاد علیه‏السلام گفته شد: اى فرزند رسول خدا حال شما چطور است؟ فرمود: حال و روز کسى را دارم که هشت طلبکار دور او را گرفته‏اند، خداى بزرگوار از من انجام واجبات را مى‏خواهد، و پیامبر روش و سنّت خود را، و خانواده غذا و خرجى را، و نفس شهوت را، و شیطان نافرمانى را، و نگهبانان (دو فرشته) درست کردارى را، و عزرائیل روح را، و قبر جسم را. بنابراین من در میان این همه طلبکار گرفتارم  .

بحارالأنوار، ج 76، ص 15

 

ندای خدا در شب های جمعه

امام باقر علیه السلام : اِنَّ اللّه‏َ تَعالى لَیُنادى کُلَّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ مِنْ اَوَّلِ اللَّیلِ اِلى آخِرِهِ  : اَلا عَبْدٌ مُؤمِنٌ یَدْعونى لاِخِرَتِهِ وَ دُنْیاهُ قَبْلَ طُلوعِ الْفَجْرِ لاُِجیبَهُ؟ اَلا عَبْدٌ مُؤمِنٌ یَتوبُ اِلَىَّ مِنْ ذُنوبِهِ قَبْلَ طُلوعِ الفَجرِ فَاَتوبَ عَلَیْهِ؟ اَلا عَبدٌ مُؤمِنٌ قَد قَـتَّرتُ عَلَیهِ رِزقَهُ فَیَساَ لَنِى الزِّیادَةَ فى رِزقِهِ قَبلَ طُلوعِ الفَجرِ فَاَزیدَهُ وَ اُوَسِّعَ عَلَیهِ؟ اَلا عَبدٌ مُؤمِنٌ سَقیمٌ یَساَلُنى اَن اَشفیَهُ قَبلَ طُلوعِ الفَجرِ فاُعافیَهُ؟ اَلا عَبدٌ مُؤمِنٌ مَحبوسٌ مَغمومٌ یَساَلُنى اَن اُطلِقَهُ مِن حَبسِهِ وَ اُخَلِّىَ سَربَهُ؟ اَلا عَبْدٌ مُؤمِنٌ مَظلومٌ یَساَلُنى اَن آخُذَ لَهُ بِظُلامَتِهِ قَبلَ طُلوعِ الفَجرِ فَاَنْتَصِرَ لَهُ وَ آخُذَ لَهُ بِظُلامَتِهِ؟ قالَ علیه‏ السلام: فَلا یَزالُ یُنادى بِهذا حَتّى یَطلُعَ الفَجرُ؛

خداوند متعال، هر شبِ جمعه، از آغاز شب تا پایان آن، از فراز عرش خویش ندا مى‏ دهد: • «آیا بنده مؤمنى نیست که تا پیش از سپیده‏‌دَم، مرا براى آخرت و دنیایش بخواند و من، پاسخش دهم؟ • آیا بنده مؤمنى نیست که تا پیش از سپیده‏‌دَم از گناهانش به درگاه من، توبه کند و من هم به سوى او بازگردم [و توبه‏ اش را بپذیرم] ؟ • آیا بنده مؤمنى نیست که من روزى‏‌اش را بر او تنگ کرده باشم و او تا پیش از سپیده‏‌دَم، افزایش در روزى‌‏اش را از من بخواهد و من بر روزى او بیفزایم و به آن گشایش دهم؟ • آیا بنده مؤمنِ زندانى و غم‏زده‏‌اى نیست که از من بخواهد از زندان آزاد و رهایش کنم؟ • آیا بنده مؤمنِ ستم‌دیده‏‌اى نیست که تا پیش از سپیده‏‌دَم از من بخواهد که دادش را بستانم و من انتقام او را بگیرم و داد وى بستانم؟» و تا سپیده‏‌دَم ، به این ندا ادامه مى‏‌دهد  .

تهذیب الأحکام: ج 3، ص 5، ح 11

 

حقوقی که معلمان بر ما دارند

امام سجّاد علیه‏السلام : حَقُّ سائِسِکَ بِالعِلمِ ، التَّعظیمُ لَهُ و التَّوقیرُ لِمَجلِسِهِ و حُسنُ الاِستِماعِ إلَیهِ

امام سجّاد علیه‏السلام :حق استاد تو این است که بزرگش دارى و محضرش را محترم شمارى و با دقّت به سخنانش گوش بسپارى   .

کتاب من لایحضره الفقیه ، ج 2 ، ص 620

 

قرآن نمی خوانیم حداقل کمی گوش بدهیم

عَنْ اَبى عَبدِاللّهِ علیه‏ السلام قالَ: «مَنْ اِسْتَمَعَ حَرْفاً مِنْ کِتابِ اللّهِ مِنْ غَیْرِ قَراءَةٍ کَتَبَ لَهُ حَسَنَةً، وَ مَحى عَنْهُ سَیِّئةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً

امام صادق علیه‏السلام فرمود: کسى که‏حرفى از کتاب‏خدا را بشنود بدون آن که بخواند خداوند حسنه‏اى براى او مى‏نویسد، و گناهى را از او مى‏بخشد، و یک درجه او را بالا مى‏برد  .

قرآن نور است و قلب و جان را نورانی و آرام می کند اما صد افسوس که بسیاری از ما با آن غریبه ایم ، فرصت برای هر کاری داریم الا قرآن خواندن، حالا هزار بهانه برای قرآن نخواندنمان داریم چرا کلا خود را از فیض قرآن محروم کنیم. می توانیم به جای موزیک هایی که از صبح تا شب روانه جان و دلمان می کنیم و تیشه به ریشه آرامشمان می زنیم ،کمی هم به نوای قرآن گوش بسپاریم و جایزه هم بگیریم ،به جایی بر می خورد ؟  !

بحارالأنوار، ج 92، ص 201

 

همراهی پیامبر(صلی الله علیه و آله)در بهشت

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله : مَن أَحَبَّ فاطِمَةَ ابنَتی فَهُوَ فِی الجَنَّةِ مَعی؛

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید : هر کس دخترم فاطمه را دوست داشته باشد، در بهشت با من همراه خواهد بود  .

بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث: ج2 ح 365

 

با پاره تن پیامبر(صلی الله علیه و آله) چه کردند؟

پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله : إنَّ فاطِمةَ بَضعَةٌ مِنّی و هِىَ نورُ عَینی و ثَمَرَةُ فُؤادی ؛ یَسوؤُنی ما ساءَها و یَسُرُّنی ما سَرَّها و إنَّها أوَّلُ مَن یَلحَقُنی مِن أهلِ بَیتی

پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمودند:فاطمه پاره تن من و روشنى دیده و میوه دل من است . آنچه او را ناراحت کند مرا ناراحت مى‏کند و آنچه شادش کند ، مرا شاد مى‏کند ؛ او نخستین کس از اهل‏بیت من است که به من مى‏پیوندد   .

الأمالى ، صدوق ، ص 575   .

 

سه چیز مورد علاقه حضرت زهرا سلام الله علیها

حضرت فاطمه علیهاالسلام : حُبِّبَ إلَىَّ من دُنیاکُم ثَلاثٌ   : تِلاوَةُ کِتابِ اللّه‏ِ و النَّظَرُ فی وَجهِ رَسولِ اللّه‏ِ و الإنفاقُ فی سَبیلِ اللّه‏ِ

حضرت فاطمه علیهاالسلام :از دنیاى شما محبّت سه چیز در دل من نهاده شد : تلاوت قرآن ، نگاه به چهره پیامبر خدا و انفاق در راه خدا   .

نهج الحیاة ، ح 164

 

الگوی امام زمان (عج)کیست؟

حضرت مهدی (عج) :اِنَّ لِی فِی اِبنَةِ رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَةٌ

امام مهدی (عج): دختر رسول خدا (فاطمه) برای من سرمشقی نیکوست  .

 


مشخصات مدیر وبلاگ
 
رهگذر[99]
 

آنچه اندیشی پذیرای فناست/آنچه در اندیشه ناید آن خداست


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ